De consument wordt steeds meer verwend | De Telegraaf

jan 17, 2020Kranten, Mediaoptredens

AMSTERDAM – In 25 jaar tijd is zijn de onlineverkopen explosief gegroeid van praktisch nul naar €25 miljard. „Toch duurde het in het begin een aantal jaren voor het webwinkelen op gang kwam”, zegt Wijnand Jongen de baas van thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels waarbij 75% van de online omzet is aangesloten.

Samen met Wilbert Schreurs stelde een hij een vlot geschreven boek over 25 jaar online winkelen in Nederland samen. De eerste hoofdstukken hebben een hoog AH-Erlebnis gehalte. Wie kent nog Het Net van KPN, zoekmachine Ilse of het webwarenhuis Hot-Orange?

Het huidige Cool Blue heeft zijn naam te danken aan dit megalomane warenhuis, dat werkte onder het motto: „De leukste manier om geld uit te geven.” De oprichters haalden de gekste stunts uit, om in een wereld (1999) waar kopen via internet nog nauwelijks bestond, klanten te trekken. Ze gaven een Audi weg en zelfs kon je een weekend een vliegtuig verdienen.

Hot Orange richtte zich met de verkoop van online boeken, cd’s, wijn, parfum, bloemen en speelgoed, op een kapitaalkrachtig publiek. Het ging failliet toen de internetbubbel barste. De oprichters van Cool Blue vonden alles fout aan dit webwarenhuis. Vandaar dat ze een tegenovergestelde naam kozen.

Vroege starter

Wijnand Jongen was er al vroeg bij. In 2000 richtte hij thuiswinkel.org op, om de belangen van de webwinkels te behartigen en het publiek rijp te maken voor online shoppen. Want in die tijd zag het grote publiek het online winkelen helemaal nog niet zitten. Maar weinig e-commercebedrijven maakten winst. En webwinkels werden vooral gelinkt aan het verbranden van geld.

Er deden veel spookverhalen (Wordt bestelling wel bezorgd? Gaat de betaling wel goed?), die klanten bang maakten om via internet te bestellen. „De onlineverkopen kwamen in een stroomversnelling door de oprichting van marktplaats.nl (1999), de invoering van Ideal (2005) en de smartphone (2007)”, zegt Jongen.

„Marktplaats was eigenlijk een simpele website van vraag en aanbod, maar door het grote succes (in 2001 al 250.000 advertenties) raakten Nederlanders gewend aan het kopen en verkopen via internet. Door Ideal werd een betrouwbare betalingsregeling mogelijk. En de lancering van de smartphone, en de tablet een paar jaar later, maakte het doen van online aankopen erg gemakkelijk.”

Verwend

Vanuit de winkelstraat hoor je vaak kritiek op de webwinkels, omdat ze weinig winst maken en oneerlijke concurrentie zouden bedrijven. Online winkels maken geen geen fysieke winkels kapot, zegt Jongen.

„Klanten mijden niet zo maar de winkelstraat. Het koopgedrag is revolutionair veranderd. Met de smartphone zijn we nu altijd en overal online. De klant is niet meer afhankelijk van wat een winkelier uitstalt, maar bepaalt zelf. Hij kan comfortabel op zijn bank zittend uit alles kiezen en tegen de laagste prijs. De klant is verwend en wordt nog verwender. Het serviceniveau wordt beter en beter. Het gekke is dat als je daar eenmaal aan gewend bent, er geen weg meer terug is. Als je door technologische veranderingen gemak, gewin en genot voor een klant realiseert, verandert ook zijn gedrag.”

Dit artikel verscheen 17 januari 2020 in De Telegraaf:
De consument wordt steeds meer verwend

 

 

Contact

info@wijnandjongen.nl
+31 (0)6 558 769 68
LinkedIn
Twitter
Facebook

Laatste Tweets

- February 14, 2020

Extended interview with @dataweps about 'The End of Online Shopping' and how it will impact the world and more spec… https://t.co/Q3C8SEsffJ
h J R

- January 30, 2020

Winkels gaan failliet, straten lopen leeg, maar ook webshops vallen om. Hoe shoppen we in de toekomst? Twee kenners… https://t.co/xoMPj5l18I
h J R

- January 29, 2020

Roland Kahn ⁦@coolcat_nl⁩ bij de start van #WWV20: ‘Ondernemen is uit het niets iets beginnen’. Prachtige kick off… https://t.co/og5HRkBJqA
h J R

- January 26, 2020

De taart is nog lang niet op! De komst van Amazon is juist goed voor de e-commercemarkt. Artikel op @NUnl van 25 ja… https://t.co/GiFLZQn2tj
h J R

Nieuwsbrief

© 2020 Copyright Wijnand Jongen