Voor de Nederlandse consument zijn Chinese webwinkels als Aliexpress, Light-in-the-Box en Deal Extreme onvoorstelbaar goedkoop. Hun marktaandeel is dan ook groeiende in ons land. Maar eerlijk concurreren met Nederlandse webwinkels? Ho maar, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Zijn die Chinese bedrijven om jaloers op te zijn?

‘Op het gebied van e-commerce zijn Nederland en Europa het braafste jongetje van de klas. Wij houden ons netjes aan alle regels en misleiden de consument niet. Maar veel Chinese webwinkels die zich richten op de cross-border markt – export vanuit China – denken heel anders over het vertonen van goed gedrag. Zij misleiden consumenten, gebruiken leemtes in wet- en regelgeving en zien dan later wel of het past. Ik vind dat het tijd wordt dat Nederland en Europa zich sterk maken voor een level playing field.’

Wat is dan het probleem?

‘Die bedrijven bieden producten aan voor een habbekrats, rekenen geen of hele lage verzendkosten – zo laag dat het goedkoper is om iets te bestellen uit China dan uit België. Maar ze vergeten te vermelden dat de consument aan de deur nog fikse douanekosten moet betalen. Zo ontstaat oneerlijke concurrentie. Die bijkomende kosten staan op de website niet vermeld. Het is ook niet goed voor Nederlandse online bedrijven. Met een slechte ervaring is de kans aanwezig dat consumenten over een volgende online aankoop nog eens drie keer nadenken.’

Tja, dan moet de voorlichting beter.

‘Het wordt nog erger: Chinese bedrijven krijgen niet alleen staatssteun van hun eigen overheid omdat die de export wil stimuleren, maar Europese postbedrijven ondersteunen dat proces ook nog eens. China heeft een speciale status als ‘derdewereldland’ waardoor Europese postbedrijven speciale tarieven moeten aanbieden van de WTO. Dat is dus ook nog eens indirecte staatssteun, waardoor Chinese bedrijven tegen goedkopere tarieven pakketjes naar Nederland versturen. Eigenlijk te bizar voor woorden.’

Hoe gaan we dit oplossen?

‘Eens in de vijf jaar wordt die status bepaald door de WTO. Wat mij betreft wordt die aangepast. Daar moet het kabinet zich hard voor maken. Daarnaast zal er ook echt iets in China moeten gebeuren. Als Nederlandse e-commerce bedrijven zich niet aan een of twee regels houden, is de wereld te klein, wordt de industrie aangepakt. Maar zodra een Chinees bedrijf ons Nederlands recht overtreedt, zijn we niet in staat om iets te doen. Toen ik in China was, heb ik hierover ook gesprekken gehad met bedrijven. Chinese ondernemers zeiden: ‘Het staat toch in onze voorwaarden?’ Maar ja, wie leest die?’

Bent u in China ook nog iets tegen gekomen wat leerzaam is voor Nederlandse bedrijven?

‘Ik was erg onder de indruk van de WeChat app. Die app is een combinatie van een aantal sociale media, zoals WhatsApp, Facebook en Twitter, maar dan met een betalingsfunctie, die off- en online al door meer dan 600 miljoen Chinezen wordt gebruikt. De vraag is natuurlijk of zoiets zou kunnen in Nederland, want wij stellen andere eisen aan privacy. Maar hoe het werkt, daar kunnen we vanuit Nederland en Europa alleen maar met verbazing en bewondering naar kijken. Dat is weer de andere kant van de medaille: Chinezen laten er geen gras over groeien, zijn ontzettend innovatief en zijn in staat technologische stappen over te slaan.’

Dit interview is oorspronkelijk gepubliceerd bij Forum van VNO-NCW

WeChat: dé app die Chinese e-commerce op zijn kop zet

“WeChat durf ik nu al dé killer applicatie van dit decennium te noemen,” stelt Wijnand Jongen in zijn laatste blogpost. Tijdens Shopping Today op 24 september vertelt Jay Xie, general manager bij DigiDutch, meer over hoe deze app een gigantische impact heeft op e-commerce in China. Benieuwd naar hoe WeChat Nederland kan veranderen? Leer meer, kom naar Shopping Today!

Meld je aan voor Shopping Today