Wat denk jij, bestaat het bedrijf waar je werkt nog in 2020? Het klinkt misschien ver weg, maar 2020 is al over 6 jaar! En zoals we hebben meegemaakt kan er in 6 jaar tijd kan veel gebeuren. Zes jaar geleden had de Nederlandse e-commercemarkt een omzet van €4,85 miljard. Dit jaar gaan we in de richting van 16 miljard. Om maar eens wat te noemen.
De marktontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Het is voor Thuiswinkel.org 2 jaar geleden aanleiding geweest om Shopping2020 (nu ShoppingTomorrow) te initiëren, het onderzoek naar het in sneltreinvaart veranderende landschap van e-commerce.
Maar terug naar mijn vraag. Bestaat jouw bedrijf nog in 2020? Hoe gaan de komende jaren verlopen? Is er groei, zie je een overname aankomen of wordt jouw bedrijf overgenomen? Misschien is je bedrijf over 6 jaar in meerdere landen actief? Ga je het wel redden in het grote internationale concurrentieveld? Bestaat jouw bedrijf in 2020 überhaupt nog wel?
Waarom ik dit aan je vraag? Vanuit het Shopping2020 onderzoek willen wij inzicht krijgen in de markt, de consument en het bedrijf van de toekomst. We hebben al aan ruim 460 experts gevraagd hoe zij de toekomst zien. Maar minstens zo interessant is om te horen hoe jij als werknemer naar het bedrijf waar je werkt in de toekomst kijkt.
Ik wil je best vertellen hoe ik de toekomst zie. Ik denk dat e-commerce nog lang niet uitgegroeid is. Sterker nog, we staan nog maar aan het begin van een ontwikkeling die niet meer te stoppen is. Ja, er zijn een paar fantastische grote spelers in Nederland en ja, ik denk zeker dat we concurrentie van andere landen uit de hele wereld kunnen verwachten. Maar ik ben er van overtuigd dat er in onze markt ook ruimte is voor veel kleine nichewinkels, nieuwe initiatieven en innovaties. Voor Thuiswinkel.org de belangrijke taak om bij te dragen aan een eerlijke, veilige en professionele e-commercemarkt en op te komen voor de belangen van bedrijven. Dit om medewerkers van onze leden verder te helpen met kennis, onderzoek, opleiding en training. Ons werk hier is dus nog lang niet gedaan. Want 1 ding is zeker, zo zien we ook steevast terug in de resultaten van ons Shopping2020 onderzoek. Het is nu tijd om actie te ondernemen en de juiste keuzes te maken en ons voor te bereiden op de toekomst van Shopping in 2020.