Vandaag maakte Thuiswinkel.org de cijfers en ontwikkelingen rond m-commerce bekend. Het zal niemand verbazen dat we ouderwets mooie cijfers mochten publiceren: de omzet in 2012 groeide door naar zo’n 560 miljoen euro. Meer dan 1,7 miljoen mensen kochten een product, dienst of downloadde apps en andere zaken via smartphone en/of tablets. Opvallend zijn ook de gepercipieerde barrières van consumenten. Wat houdt hen vooralsnog tegen om voluit met mobiel aankopen, via smartphone of tablet, aan de slag te gaan? Voor mij was het herkenning van het eerste uur: l’histoire se répète. En, het is tijd voor ‘nieuw denken’!

Want wat geven online mobiele kopers aan als barrières voor mobiel zaken doen? Anders gezegd, welke belemmeringen ervaren zij en wat kunnen webwinkels hiervan leren? Het kleine scherm van een smartphone is voor 38% van de online mobiele kopers een drempel om meer te gaan kopen (52% voor smartphone-gebruikers, 24% voor tabletgebruikers). Zo’n 24% van de gebruikers vindt de websites voor smartphone en tablets gewoon slecht. 18% heeft een onveilig gevoel bij online betalen op een mobiel apparaat! Ook snelheid van websites die geladen moeten worden is een probleem, zegt 17%, met name op de smartphone. Het is een déjà vu! Dit waren 15 jaar geleden ook de beperkingen die consumenten ervoeren toen hen werd gevraagd wat hen tegenhield om online te gaan winkelen. L’histoire se répète! Wat nodig is bij webwinkels, ontwikkelaars en websitebouwers is een ‘nieuw denken’. Laat alle oude vastgeroeste waarden los en probeer niet een gewone webwinkel in het formaat van een tablet, en al helemaal niet een smartphone, te dwingen. Gaat niet werken! Laten we nadenken over hoe we webwinkels op tablet en smartphone, vanuit een volledig nieuw gedachtegoed, dichter bij de consument kunnen brengen. In 1997 kostte het de webwinkelwereld een kleine 10 jaar om tot een doorbraak te komen en beperkingen weg te nemen. Nu zal dat sneller gaan en sneller moeten! Werk aan de winkel.