Feitelijk voert Apple maar 4 type producten: Mac computer (1984), iPod (2001), iPhone (2006), iPad (2010). En met welk succes! Leuk te weten dat iPad eigenlijk al klaar was voor de iPhone, maar dat Steve Jobs vond dat consumenten meer toe waren aan een smartphone, dan een kleine handzame laptop. Bij Apple werken 68.000 mensen, waarvan zo’n 15-20.000 in Cupertino, CA, waar het hoofdkwartier van Apple is gevestigd.
Jennifer Bailey, Vice Pres Online Stores -direct rapporterend aan CEO Tom Cook- was onze gastvrouw. Uiteraard werden er geen omzetcijfers met de Shopping2020 delegatie gedeeld, maar het kan niet anders dan dat de webwinkel www.apple.com tot de grootste webwinkels -na Amazon- van de wereld behoord.
Ook bij Apple is de impact van mobiele technologie evident. Apple verwacht dat het mobiele aandeel van haar traffic het komende jaar significant zal doorstijgen: van meer dan 30% in 2013, naar meer dan 40% in 2014.
Apple is inmiddels in 38 landen actief met haar webwinkel. Vanuit Ecommerce Europe weten we inmiddels goed wat de grootste bottlenecks voor online retailers zijn die over de grens zaken willen doen. Ook Apple ervaart dezelfde grote problemen met zaken doen in 38 landen, 17 talen, 26 currencies en maar liefst 35 opties om te betalen of financieren. Grootste bottleneck voor nog meer landen: online payments!
Van de chaos bij Facebook (eerste blog), naar de ‘roadmap’ en visie van eBay/ PayPal (tweede blog) naar het chique product georiënteerde Apple. Bedrijven ook in verschillende staten van ontwikkeling. Facebook, nog opererend als een echte start-up, eBay en PayPal al 18 jaar in de markt als Digital Company en Apple als doorgewinterde first-mover, die zich zelf keer op keer opnieuw heeft uitgevonden. Wat de bedrijven met elkaar verbindt, is dat alle drie de Tech-Titans zich hebben getransformeerd in de mobiele revolutie die gaande is.
Volgende en vierde blog gaat over de vierde Tech-Titan in de US: Google, die we met een tweedaags bezoek vereren. Op naar de Google campus!