Media
Zit er nog wel winst in winkels? | Het Parool
Artikel in 'Het Parool' waar ik nogmaals benadruk dat de veranderende behoeftes van de consument bepalend zijn. Winkeliers staan zelf voor de keuze om door te gaan met het oude of open te staan voor verandering! Dit artikel verscheen 11 januari 2020 in Het Parool. Je...
BetaalTV aflevering 9 – De rol van BigTech
Afgelopen week te gast bij aflevering 9 van betaalTV (vanuit Betaalvereniging Nederland (Dutch Payments Association), waar ik samen met Arjan Bol, Gijs Boudewijn en host Vincent Everts de rol van BigTech-bedrijven onder de loep nam. Facebook, Apple, Google en Alibaba...
25 Jaar Online Winkelen in Nederland – BNR Zakendoen
12 december was ik te gast bij BNR Zakendoen dat gepresenteerd werd door Thomas van Zijl met in deze uitzending ook te gast zakenpartner Alexandra Jankovich. Tijdens ons gesprek hebben we het uitvoerig gehad over mijn nieuwe boek '25 Jaar Online Winkelen in...
BNR Nieuwsradio – ’25 Jaar Online Winkelen in Nederland’
Vandaag was ik te gast bij BNR Digitaal om met Herbert Blankesteijn te praten over mijn nieuwe boek '25 Jaar Online Winkelen in Nederland'. Ook namen we een blik in de toekomst en bespraken we wat er in de komende 25 jaar allemaal gaat spelen en veranderen op het...
Een kwarteeuw webwinkelen, een kwarteeuw verliezen – Het FD
Artikel in het FD waar ik voornamelijk mijn visie deel over hoe de toekomst er voor e-commerce in Nederland uit gaat zien en hoe de geschiedenis hier aan heeft bijgedragen. Dit interview was afgenomen met oog op mijn nieuwe boek '25 Jaar Online Winkelen in Nederland'....
Interview boeklancering ’25 Jaar Online Winkelen in Nederland’
De lancering van mijn nieuwe boek ‘25 Jaar Online Winkelen in Nederland' dat ik samen met historicus Wilbert Schreurs heb geschreven, was een prachtige maar vooral nostalgische avond. Veel oude bekenden en mooie verhalen passeerden de revue. Trendwatcher Vincent...
NPO Radio 1 – Nederlanders goed voorbereid rondom Sinterklaas
Nederlanders hebben zich goed voorbereid op het doen van online aankopen rondom Sinterklaas. Maar liefst 81% van de consumenten die sinterklaasaankopen doen, gaf aan zijn aankopen minstens een week voor pakjesavond te doen. Daardoor heeft 77% van de groep die online...
BNR Nieuwsradio Fragment – Pakketbezorgers klaar voor hausse aan online bestellingen
Dit jaar hebben pakketbezorgers zich goed voorbereid op de drukke feestmaand. Ze doen er echt alles aan om de de cadeautjes van consumenten op tijd te bezorgen. Het gaat om twee keer zoveel pakketjes dan gebruikelijk, dus is spreiding essentieel. De twee grootste...
De Telegraaf – De Kwestie: Btw-bevoordeling China strop voor webwinkelier
Het lijken gouden tijden voor webwinkels, die nu overuren draaien om de bestellingen voor Sinterklaas en kerst af te handelen. De werkelijkheid is anders, stelt Wijnand Jongen. ,,In de reiswereld maken de eerste touroperators de afweging om weer fysieke reisbureaus te...
NPO Radio 1 Fragement – ’25 Jaar Online Winkelen in Nederland’
Ik was te gast bij NPO Radio1 en werd geïnterviewd door Jurgen van den Berg. Aanleiding is het verschijnen deze week van het boek ‘25 Jaar Online Winkelen in Nederland’ dat ik samen met historicus Wilbert Schreurs heb geschreven. Spannende verhalen over ups en downs,...
Waarom moet je nu al pakketjes bestellen voor de feestdagen? – Nu tech
Afgelopen week was ik te horen in de tech podcast van Nu.nl genaamd Nu tech. De vraag die centraal stond in het interview met de heren van Nu: Waarom moet je nu al pakketjes bestellen voor de feestdagen? Luister het fragment nu terug! Contact info@wijnandjongen.nl +31...
Webwinkels, vervoerders en Thuiswinkel Waarborg starten campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’
Zaterdag 9 november gaat de nieuwe campagne Wees voorbereid - Bestel op tijd van start. Met de campagne wil de e-commercebranche consumenten adviseren om tijdig cadeaus te bestellen voor de feestdagen. Ieder jaar zorgen de feestdagen voor een omzetstijging van...
Singles’ Day: dag van de meeste online aankopen wereldwijd
Gisteren was het Singles’ Day. Op 11 november (11-11, vier eentjes – de één staat symbool voor alleen zijn) vieren Chinese jongeren dat ze er trots op zijn dat ze vrijgezel zijn. Dat doen ze door cadeautjes te kopen voor zichzelf of voor vrijgezelle vrienden. Het...
Dit zijn de pioniers in tech, volgens Wijnand Jongen (ceo Thuiswinkel.org) – RetailTrends
“Artificial Intelligence is de technologie die het leven van retailers makkelijker gaat maken”, stelt Wijnand Jongen, trendwatcher en ceo van Thuiswinkel.org, op Whats Next in Retail Tech. Tijdens zijn bezoeken aan China en Silicon Valley nam hij een kijkje in de...
Recordomzet voor Europese webwinkels in Nederland
Nederlandse consumenten gaven in het tweede kwartaal van 2019 bijna een half miljard euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is zonder twijfel een record. Nederlandse consumenten gaven bij Europese webwinkels zo'n 19 procent meer uit in vergelijk...