Media
Meer shoppers en online aankopen in eerste half jaar door corona – NPO Radio 1
De uitbraak van COVID-19 heeft zoals verwacht in het tweede kwartaal van 2020 een grotere impact op de e-commercesector gehad dan in de eerste drie maanden. De online bestedingen aan diensten, zoals reizen en tickets, kenden een nog sterkere daling (-45% ten opzichte...
“Je kunt als retailer echt niet meer om artificial intelligence heen” – Interview e-academy
Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org en president van Ecommerce Europe, is al decennialang de voorvechter en spreekbuis op het gebied van digital commerce in Nederland en Europa. Hij hecht er veel waarde aan om kennis door te geven en te delen. In de e-learning...
Pakketbezorging bij een afhaalpunt duurzamer dan aan huis – NPO Radio 1
Afhaalpunten kunnen leiden tot een reductie van CO2-uitstoot in de bezorging van pakketten. Een belangrijke voorwaarde is dat meer consumenten gebruikmaken van afhaalpunten en dat de bereikbaarheid van de punten wordt vergroot. Dat blijkt uit onderzoek van TNO in...
Webshop-oplichters soms maandenlang actief, pleidooi voor ‘digitale ME’ – NOS
Frauduleuze webwinkels zijn al jaren een probleem. Helaas is voor deze vorm van oplichting nog geen een waterdichte oplossing. Oplichters kunnen soms maandenlang hun gang gaan voordat hun winkel uit de lucht wordt gehaald. Ik pleit voor een "digitale ME". Als er op...
‘Als je klanten niet online kunt volgen, heb je weinig bestaansrecht meer’ – Skipr Zomer 2020
Gevestigde Nederlandse retailers zijn al decennia bezig om een stevige online marktpositie op te bouwen. De resultaten zijn zacht gezegd matig. Een wezenlijk onderdeel van de retail is dat winkels hun klanten kunnen volgen en dat moet ook online gebeuren. Doe je dat,...
Voor het eerst minder geld online besteed door wegvallen vakantieboekingen – Nu.nl
De online omzet is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald doordat veel minder vakanties en vliegreizen zijn geboekt dan een jaar eerder. Dat komt door de coronacrisis en die ontwikkeling heeft ook in het tweede kwartaal doorgezet. Ondanks dat we in Nederland te...
Dropshipping: ’Jonge jongens’, dure koopjes, en veel klachten – De Telegraaf
Dropshipping, online tussenhandel waarbij de eigenaar geen voorraad heeft, lijkt het nieuwe toverwoord in webwinkelland. Jongeren springen volop in deze ogenschijnlijk lucratieve internethandel. Met name babyspullen, gadgets en huishoudelijke artikelen worden via deze...
Topdrukte bij webwinkels – NH Radiofragment
Luister nu het fragment terug dat donderdag 25 juni rond 18:00 op NH Radio te horen was. Het belangrijkste thema was de topdrukte die webwinkels tijdens de coronacrisis ervaarde en wat voor impact dat had voor zowel consumenten als voor pakketbezorgers.
‘Een enorme aanjager voor online winkelen’ – Twinkle coverinterview
Het straatbeeld in Nederland is sinds half maart aanzienlijk veranderd. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel mensen thuiswerken en daarbij zoveel mogelijk binnenblijven. Waar veel branches alle zeilen moeten bijzetten om enige vorm van inkomsten te genereren,...
E-commerce is mensenwerk – Artikel MyParcel
Wijnand Jongen is schrijver, spreker en trendwatcher op het gebied van retail en e-commerce. Als oprichter en CEO van Thuiswinkel.org is hij een van de aanjagers van e-commerce in Nederland geweest. Ook is hij sinds 1 januari 2020 President van Ecommerce Europe, de...
Coronacrisis dwingt ondernemers van offline naar online | RTL Nieuws
Ondernemers met een fysiek bedrijf openen tijdens de coronacrisis steeds vaker een webshop, want zoals iedere goede ondernemer weet: je moet zijn waar de klant is. En die is nu thuis. De omzet van de gemiddelde webshop stijgt fors de afgelopen weken. In de week van...
Forse stijgingen online omzet productverkopen sinds corona-uitbraak
Sinds de corona-uitbraak zijn de online consumentenbestedingen in non-food volgens onderzoeksbureau GfK enorm gestegen ten opzichte van vergelijkbare weken een jaar geleden. In het NOS Journaal van 28-04-2020 en op NPO Radio 1 deelde ik deze nieuwe cijfers.De online...
We shoppen meer online: ‘Vraag jezelf af of je het echt nodig hebt’ – Artikel RTL Nieuws
Nu veel fysieke winkels gesloten zijn, slaan mensen online hun slag. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het aantal online bestellingen toeneemt. In een poll van Editie NL onder 6.700 mensen zegt 32 procent sinds de coronacrisis meer uit te geven aan online shoppen....
Vertraagd pakketje? Je bent niet de enige, er wordt heel veel online besteld – NOS Fragment
Doordat we massaal thuisblijven, doen we online ook meer aankopen. Die markt nu draait op volle toeren. Je ziet het aan meldingen bij webshops waarin staat dat het erg druk is en bezorging langer kan duren. Je ziet het ook bij supermarkten waar de vraag naar online...
Webwinkels noteren hoge pieken en diepe dalen; de ‘coronacurve’ | Trouw
Nederlandse webwinkels noteren forse verkooppieken bij alle spullen die te maken hebben met thuis leven en thuis werken. De verkoop van ‘niet-essentiele’ producten, zoals mode en schoenen, stort in. De afgelopen twee weken zagen we een enorme groei, vooral bij alle...